چگونه از کروتون خودم محافظت کنم؟

چگونه از کروتون خودم محافظت کنم؟

کروتون

کروتون یا کرچک هندی با نام علمی  Codiaeum Variegatumاز خانواده‌ی  افوربیاسه می‌باشد که درختچه‌ای همیشه سبز است و برگ‌های آن مخلوطی از سبز، سفید، زرد، قرمز، صورتی، سیاه و نارنجی است. برگ‌های ضخیم و براق با رنگ و نقوش زیبا، جذابیت منحصربفردی به گیاه کروتون داده. این گیاه در طبیعت می‌تواند تا سه متر هم رشد کند ولی در گلدان ارتفاع آن نهایت به یک متر می‌رسد. این گیاه بدلیل رنگ‌های خاصی که دارد می‌تواند انتخاب مناسبی برای منازل و محیط کار باشد. این گیاه آپارتمانی در انواع مختلفی مانند رشته‌ای، پا مرغی، پنجه کلاغی و پرتقالی دیده می‌شود.

شرایط نگهداری:

نور:

این گیاه انتخاب مناسبی برای مکان‌هایی است که نور کافی دارند. همانند دیگر گیاهان با برگ‌های رنگی، کروتون هم گیاهی است که به نور فراوانی نیاز دارد و کمبود نور منجر به از بین رفتن رنگ زیبای برگ‌های گیاه می‌شود. شرایط سایه می‌تواند منجر به پژمردگی برگ‌ها شده و ریزش برگ‌های بالایی را منجر شود. از طرفی نور مستقیم هم برگ‌های تازه روییده را صدمه می‌زند. لذا بهترین شرایط برای نگهداری این گیاه زیبا محیطی است که نور غیر مستقیم زیادی دریافت می‌کند.

دما: بهترین دما برای رشد کروتون 17 تا 23 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. قرار دادن این گیاه در مجاورت باد یا وسایل گرمایشی منجر به صدمه دیدن آن می‌شود.این گیاه اصلا تغییرات دمایی را نمی‌پسندد و منجر به ریزش برگ‌های آن می‌شود.

آبیاری:

می‌توان گفت که این گیاه نیاز آبی نسبتا بالایی دارد ولی در فواصل بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک کاملا خشک گردد. باید توجه داشت که آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ساقه شود. همچنین گاهی علت ریزش برگ‌ها آبیاری بیش از حد تشخیص داده می‌شود.

رطوبت:

کروتون از جمله گیاهان رطوبت دوست می‌باشد این گیاه به رطوبت 70 تا 90 درصد برای رشد بهینه نیاز دارد. یکی از راه‌های تامین رطوبت برای گیاهان، اسپری کردن آب روی برگ‌ها می‌باشد، اما باید توجه داشت که انجام این عمل زیر نور مستقیم آفتاب منجر به سوختگی برگ‌ها می‌شود.همچنین برای تامین رطوبت این گیاه می‌توان از یک زیر گلدانی بزرگ در زیر گلدان استفاده کرد به این صورت که داخل زیرگلدانی را سنگ‌ریزه ریخته و تا نیمه آب بریزید بطوری که ته گلدان با آب تماسی نداشته باشد و یا اینکه گلدان اصلی را داخل گلدان بزرگتری که با خزه مرطوب دور تا دور آن پوشیده است، قرار دهید.

خاک و کودهی:

بهترین خاک برای رشد کروتون، خاکی سبک با زهکش بالا می‌باشد. جهت رشد بهتر می‌توان از سه گرم تقویت کننده گیاهان آپاتمانی در یک لیتر آب استفاده کرد. کودهی این گیاه در فاصله بین فروردین تا شهریور هر دو هفته یکبارانجام می‌شود.

تکثیر:

برای تکثیر کروتون از سه روش می‌توان استفاده کرد:

  • قلمه کروتون در آب
  • قلمه کروتون در خاک
  • ریشه هوایی

بهترین زمان قلمه‌گیری از این گیاهاواخر بهار تا اوایل تابستان می‌باشد. شاخه‌های قوی و سالم بهترین شاخه‌ها برای تهیه قلمه می‌باشند. طول قلمه را 10 تا 20 سانتی‌متر بگیرید و انتهای آن را بصورت اریب ببرید. وجود تنها دو سه برگ در بالای قلمه کافی می‌باشد و برگ‌های انتهایی باید جدا شوند. از آنجا که از ساقه کروتون شیرابه سفید رنگی خارج می‌شود بهتر است بعد از تهیه قلمه انتهای آن را داخل خاکستر قرار دهید تا شیرابه آن کاملا خارج شود. سپس قلمه‌ها را در بستر ماسه قرار دهید و رطوبت آن را حفظ کنید تا ریشه بدهند. استفاده از هورمون‌های ریشه زایی سرعت ریشه دار شدن قلمه‌ها را افزایش می‌دهد. بعد از گذشت دو تا سه ماه قلمه‌ها ریشه دار می‌شوند و آماده انتقال به گلدان می‌باشند.

تکثیر از طریق ریشه هوایی که در فصل بهار یا پاییز انجام می‌شود به این صورت است که ابتدا یک ساقه‌ی دارای جوانه را انتخاب کرده سپس زیر آن شکافی ایجاد کنید و اطراف این شکاف را با خاک سبک یا مقداری خزه مرطوب بپوشانید و برای جلوگیری از تبخیر رطوبت با کیسه نایلون دور تا دور آن را بپوشانید. بعد از مشاهده ریشه‌ها در کیسه، شاخه را از زیر ریشه‌ها قطع کرده و همراه با خاک و خزه‌های اطراف ریشه ها آن را به گلدان جدید انتقال دهید.

تمیز نمودن برگ‌ها:

تمیز کردن برگ‌ها ازجمله اقدامات مراقبتی است که باید به آن توجه داشت. چرا که وجود گرد و غبار روی برگ‎‌ها علاوه بر اینکه از زیبایی گیاه می‌کاهد همچنین منجر به اختلال در فرایند تنفس و به‌دنبال آن فتوسنتز می‌شود. لذا لازم است که برگ‌ها با یک دستمال تمیز آغشته به آب فاقد کلر تمیز شوند.

توصیه می‌شود که برای این گیاه از براق کننده‌های شیمیایی استفاده نکنید چرا که محفظه‌های تنفس برگ را می‌بندد.

این گیاه به جابجایی حساس می‌باشد و ممکن است پس از خرید و وارد شدن به محل زندگی شما برگ‌های پایینی ریزش پیدا کنند در نتیجه جای نگرانی ندارد و با سازگار شدن گیاه به محیط جدید، برگ های ریزش شده جبران می‌شوند.