چرا باغ یا ویلای من نیاز به طراحی فضای سبز دارد؟

چرا باغ یا ویلای من نیاز به طراحی فضای سبز دارد؟

تمایل ذاتی انسان به طبیعت و فضای سبز امری انکارنشدنی می‌باشد. قبل از پیدایش زندگی شهری، اجداد ما ارتباط نزدیک‌تری را با طبیعت داشتند. امروزه با افزایش روزافزون جمعیت و گرایش بیشتر افراد به زندگی در شهرهای صنعتی و همچنین رشد صعودی تکنولوژی، کانون زندگی انسان‌ها از طبیعت دور شده و زندگی در شهر جای آن را گرفته است.

طبق اعلام سازمان ملل متحد، مقدار فضای سبز استاندارد مورد نیاز برای هر شهروند 20 الی 25 متر مربع برآورد شده. ولی متاسفانه طبق آخرین آمار وزارت مسکن و شهرسازی، سرانه فضای سبز برای هر فرد در کشور 7 تا 12 متر مربع می‌باشد. اختلالات روحی و روانی ساکنین شهرهای بزرگ و افزایش آلودگی‌ هوا از اثرات تدریجی این کمبود فضای سبز در محیط‌های شهری می‌باشد.

در همین راستا یکی از بهترین راه‌ها جهت بهبود کیفیت زندگی مردم و جلوگیری از افسردگی، افزایش تعامل دوباره‌ی انسان با طبیعت بابکارگیری اصول طراحی فضای سبز در محیط‌های اطراف مانند حیاط ساختمان‌ها، ویلاها و باغ‌ها می‌باشد. یک فضای سبز دلنشین در محیط اطراف محل سکونت علاوه بر کمک به کاهش آلودگی هوا و تولید اکسیژن، باعث افزایش طراوت محیط و ایجاد حس آرامش روانی و کاهش آلودگی‌های صوتی می‌شود. لذا افزودن فضاهای سبز در پیرامون محل زندگی تبدیل به یک نیاز اساسی شده‌است.

یک طراحی فضای سبز اصولی برای حیاط ساختمان‌های مسکونی، باغ یا ویلا باعث ایجاد یک چشم‌انداز مطلوب و زیباسازی محیط پیرامون می‌گردد. طراحی باغ‌های ویلا و حیاط ها به اندازه‌ی طراحی فضای داخلی ساختمان حائز اهمیت می‌باشند. چرا که اولین قسمتی است که چشم هر فردی قبل از ورود به ویلا و دیدن فضای داخلی ساختمان، به آن جلب می‌شود.

در طراحی محوطه‌سازی یک ارتباط منطقی بین المان‌های مختلف ایجاد می‌گردد که می‌تواند تداعی‌کننده‌ی طبیعت بکر باشد بطور مثال تلفیق عناصر گیاهی و درختان با المان‌هایی مانند فواره‌ها و استخر ها و ایجاد صدای دلنشین آب در کنار نسیم خنک ایجاد شده در اثر پوشش گیاهی که امروزه یکی از بزرگترین نیازها با گسترش زندگی ماشینی و فاصله گرفتن از طبیعت شناخته‌شده است. استفاده از هر المنتی در راستای نزدیک شدن به طبیعت خصوصا آب در جریان می‌تواند به جنبش و هیجان افزوده و طراوت و نشاط را به زندگی بازگرداند.

یک طراحی اصولی، از محیط حداکثر استفاده را نموده و فضا های مناسبی برای اهداف مختلف اختصاص می‌دهد که می‌تواند بسته به نظر کارفرما فضاهای اختصاصی برای بازی کودکان، فضاهای سرپوشیده، فضاهای نشیمن و غیره باشد که هر کدام بسته به کاربردشان استانداردهای و الزامات خاص خود را دارند و می‌توانند یک فضای بدون استفاده را به یک باغ با کاربری‌های مختلف و اصولی تبدیل نمایند.

در چند سال اخیر خشکسالی و کمبود آب به یکی از بزرگترین عوامل محدودکننده در منظرسازی با پوشش‌های گیاهی تبدیل شده. احداث کنندگان باغ و ویلا در مناطق با بحران کمبود آب چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای نسبت به وضعیت آب در منطقه نداشته‌اند و تامین نیاز آبی پوشش گیاهی باغ یا ویلا تبدیل به امری چالش برانگیز شده تا حدی که افراد از اجرای فضای سبز در چنین مناطقی صرف‌نظر می‌کنند. البته باید توجه داشت که طراحی منظر در هر منطقه‌ با توجه به شرایط خاص آن منطقه صورت می‌گیرد به‌طور مثال در مناطق کم آب یا مناطقی که از کیفیت آب مناسبی برخوردار نیستند، گیاهان کم‌نیاز به آب جایگزین گیاهان پرنیاز گشته و می‌توانند با وجود محدودیت‌ها فضای زیبایی را ایجاد کنند. همچنین به‌کارگیری سیستم‌های آبیاری بهینه می‌تواند هزینه آبیاری و نگهداری از فضای سبز باغ یا ویلا را به حداقل کاهش دهد.

برای اختصاص دادن یک فضا به طبیعت در محیط پیرامون خود حتما لازم نیست که باغ یا ویلا داشته باشید. امروزه روف گاردن‌ها توجه بسیاری از افراد را به خود معطوف کرده‌اند. روف گاردن یا همان باغ بام در واقع استفاده از فضای پشت بام منازل مسکونی برای تبدیل به یک فضای سبز با استفاده از گلکاری، درخت‌کاری‌ و سایر گیاهان سبز می‌باشد. یک طرح مهندسی شده برای اجرا روی پشت‌بام ساختمان‌های مسکونی و تجاری علاوه بر زیبایی که به نمای بیرونی ساختمان می‌دهد، می‌تواند به‌عنوان یک حریم خصوصی برای ساکنین مجتمع شناخته شود و به ارزش ملک بیافزاید. البته باید توجه داشت که اجرای فضای سبز روی پشت‌بام منوط به رعایت اصول مهمی هستند و باید به دست متخصصان ماهر انجام گیرد.

به‌طور کلی منظرسازی اصولی یک محوطه به کاشتن چند گیاه در  آن خلاصه نمی‌شود و در واقع یک برنامه جامع برای استفاده از المان‌های مختلف مناسب هر فضا و همچنین به‌کارگیری سیستم‌های آبیاری مناسب و نورپردازی کاربردی در بستر پوشش‌های گیاهی متناسب برای هر شرایط می‌باشد که در اثر مطالعات مختلف و سال‌ها تجربه در راستای کاهش هزینه‌های نگهداری از فضای سبز توسط متخصصین این حوزه به‌دست آمده‌است. مهندسان و طراحان محیط با بررسی دقیق شرایط هر منطقه اعم از شرایط آب‌وهوایی، خاک، وضعیت آب و عوامل دیگری مانند وضعیت بادخیزی منطقه، شرایط نوری و همچنین سابقه وجود آفات و بیماری‌ها در منطقه و همچنین با درنظر گرفتن سلیقه و نیاز‌های کارفرما اقدام به طراحی یک محوطه می‌نمایند. در یک طراحی مهندسی‌شده شرایط محیطی مختلف برای کاربردهای متفاوت از فضاها در کنار هم قرار داده شده‌اند و در نهایت یک دیدگاه جامع در راستای ایجاد یک محیط سبز پایدار بوجود می‌آید.

برای دریافت مشاوره در خصوص طراحی فضای سبز باغ و ویلا با ما تماس بگیرید.