نهال بادام شکوفه

نهال بادام شکوفه

نهال بادام شکوفه از ارقام بادام فرانسوی می‌باشدکه پوستی سبز رنگ و کرکی دارد. مغز بادام شکوفه حدود 55 الی 60 درصد از کل بادام را تشکیل داده و از طعم خوبی برخوردار است. از آنجا که وزن هر بادام شکوفه 3 گرم تخمین زده می‌شود، می‌تواند انتخاب مناسبی برای کشت در نهالستان‌ها باشد.

از ویژگی های بارز نهال بادام شکوفه دیرگل بودن آن می‌باشد سرماهای دیررس بهاره همواره به‌عنوان یک عامل محدود‌کننده در کشت بادام بوده خصوصا اگر سرما در هنگام تمام گل و یا بسته شدن میوه‌ها حادث شود که می‌توانند خسارت‌های شدیدی را به‌همراه داشته باشد. نهال بادام شکوفه از ارقامی است که به‌دلیل دیرگل بودن انتخاب مناسبی برای کشت مناطق با سرمای دیررس بهاره می‌باشد.

بادام شکوفه دارای پوسته‌ی چوبی سختی است. عمر مفید درخت بادام شکوفه35 تا 45 سال می‌باشد. برگ‌ها روی شاخه های تشکیل شده در فصل جاری، ظاهر می‌شوند و از نظر ظاهری باریک و بلند (نیزه‌ای شکل و موج‌دار) هستند و گل‌های آن قبل از باز شدن جوانه‌های رویشی (برگ‌ها) ظاهر می‌شوند. گل‌های آن دارای 5 کاسبرگ ، 5 گلبرگ  و 20 تا 30 پرچم بوده که با رنگ صورتی متمایل به سفید در فصل بهار چشم انداز زیبایی را ایجاد می‌کنند. میوه‌های از نوع شفت به رنگ سبز و پوشیده از کرک می‌باشد و مانند دیگر ارقام بادام از نوع ناسازگار هستند. همچنین درصد مغزهای دوقلو در این رقم بسیار پایین بوده و تنها حدود دو درصد می‌باشد. از این بادام در صنایع خشکبار و شیرینی‌پزی و تهیه پودر بادام استفاده می‌شود.

شرایط کاشت

از آنجا که این درخت از لحاظ فرم، ظاهری باز و گسترده دارد رعایت فاصله کاشت مناسب به منظور رسیدن نور کافی به تمام بخش‌های گیاه امری ضروری می‌باشد و در این صورت ریشه ها هم فضای بیشتری برای رشد خواهند داشت. از آنجا که رشد ریشه‌های بادام به‌صورت عمودی می‌باشد باید منطقه کشت از عمق خاک مناسبی برخوردار باشد.

 

نهال بادام شکوفه قابلیت رشد در انواع بافت‌های خاک از بافت های سبک مانند شنی تا متوسط لومی و سنگین رسی را دارد ولی بهترین خاک برای رشد خاک با زهکشی مناسب و pH حدود 6.5 می‌باشد.

بهترین مکان برای کاشت نهال بادام، شیب‌های جنوبی می‌باشد که از نور مناسبی برخوردار باشند. برای آماده کردن زمین باید توجه داشت که نهال ها معمولا با الگوی مربعی و فاصله 6 در 6 ویا حتی 7 در7 کشت می‌شوند.

پس از آماده سازی زمین که شامل شخم و دیسک زدن می‌باشد در صورت لزوم تسطیحات لازم را انجام داده، محل کاشت درختان را در روی ردیف را مشخص کرده و گودبرداری انجام می‌گردد. گودال حفر شده برای نهال باید از تراکم ریشه حدود دو برابر عریض‌تر و عمیق‌تر باشد. قبل از کاشت نهال بادام شکوفه لازم است مقداری خاک مرغوب در ته گودال ریخته شود.

باید توجه داشت که محل پیوند نهال حتما بیرون از خاک باشد. همچنین محل پیوند نهال بادام باید در جنوب غربی درخت واقع شود تا از آفتاب‌سوختگی ممانعت به‌عمل آید.

عملکرد این درخت در هکتار به عوامل متعددی از جمله وضعیت خاک، شرایط تغذیه و کوددهی و آب و هوا بستگی دارد ولی در یک شرایط ایده آل میزان عملکرد نهال بادام شکوفه، حدود 10تن در هکتار گزارش شده است. اگر تمام شرایط رشدی و مراقبتی به درستی اعمال شود این نهال قادر است تا ارتفاع 6 الی 8 متر رشد کند. اما در اقلیم خشک ایران و خصوصا در شرایط دیم به این ارتفاع نمی‌رسد و معمولا ارتفاع پایین‌تری دارد.

دوره رشد بادام تا زمان رسیدن 150 تا 240 روز است و حداقل دمای مورد نیاز برای شروع رشد و جوانه زنی 10 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

بهترین زمان برای کاشت نهال بادام شکوفه آخر پاییز می‌باشد ولی در مناطقی که سرمای شدید زمستان دارند، کاشت آن در اواخر زمستان یا اوایل بهار انجام می‌گیرد.

نیازهای درخت بادام شکوفه

  • نیاز سرمایی

درختان برای گل انگیزی نیاز به در معرض سرما قرار گرفتن دارند. برای رفع نیاز سرمایی درخت بادام شکوفه لازم است که به مدت 100 تا 700 ساعت در معرض دمای 7 درجه سانتی‌گراد قرار گیرد و چنانچه این نیاز سرمایی مرتفع نشود، احتمالا ریزش شکوفه های درخت در زمان گل دهی افزایش پیدا می‌کند.

  • گرده افشانی

گرده افشانی درخت بادام توسط زنبور عسل صورت می‌گیرد. از ارقام مناسب برای گرده افشانی نهال بادام شکوفه، می‌توان به ارقام فرانیس، سهند و آذر اشاره کرد. لازم به ذکر است وجود رطوبت بالا در محل کشت می‌تواند در فرآیند گرده افشانی اختلال ایجاد کند. به‌طور کلی آب و هوای مرطوب برای درخت بادام مناسب نمی‌باشد و این درخت هوای خشک را بیشتر می‌پسندد.

  • آفات و بیماری‌ها

درخت بادام شکوفه از جمله نهال‌های مقاوم به آفات و بیماری‌ها می‌باشد که در جایگاه خود می‌تواند هزینه‌های احتمالی برای سم و آفت کش‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

  •  آبیاری

نهال بادام در سال اول رشد به یک بار آبیاری در هفته نیاز دارد اگرچه این میزان در سال های بعدی به هر دو هفته یا هر چهار هفته کاهش می‌یابد. همچنین کشت دیم بادام در مناطق با میزان بارندگی بیشتر از 400 میلی‌لیتر توجیه پذیر می‌باشد

  • هرس

عملیات هرس یکی از مهمترین مراقبت‌های لازم برای نهالستان‌ها می‌باشد. هرس کردن برای درختان بادام شکوفه هم بسیار حائز اهمیت می‌باشد و چنانچه به‌خوبی انجام نگیرد منجر به نابودی درخت و خسارات جبران ناپذیر می‌گردد. توصیه می‌شود برای هرس کردن از افراد متخصص این حوزه مشاوره بگیرید.

 

چرا درخت بادام شکوفه می‌تواند انتخاب مناسبی برای من باشد؟

بادام از جمله محصولات با ارزش می‌باشد که هم به‌صورت تازه خوری و هم به‌صورت خشکبار قابلیت مصرف دارد. این محصول به‌دلیل قابلیت ارائه در بازار به صورت خشکبار و در همین راستا قابلیت بالا در نگهداری بلند مدت‌تر می‌تواند انتخاب مناسبی برای باغات باشد. همچنین امروزه به‌دلیل خشکسالی های شدید و نیاز آبی کمی که درخت بادام دارد در مناطقی از ایران که دچار بحران کمبود آب می‌باشند، توصیه می‌شود. درخت بادام شکوفه به دلیل دیرگل بودن در مناطق سردسیر مورد استقبال بالایی قرار گرفته است.

برای تهیه نهال بادام شکوفه و اطلاع از مشخصات و قیمت آن به سایت مراجعه کنید.

برای مشاوره در خصوص خدمات باغبانی و باغداری به قسمت خدمات سایت کالوزان مراجعه کنید.