خیار هیبرید و روش کاشت آن

خیار هیبرید و روش کاشت آن

خیار هیبرید و روش کاشت آن

خیار هیبرید

خیار هیبرید یکی از گیاهان پرمصرف است که بسیاری از افراد را تشویق به کاشت آن می کند. در متن پیش رو نکاتی در رابطه با خرید بذر خیاربوته هیبرید و کاشت آن گفته شده است. با توجه به این نکات کاشت این گیاه برای شما آسان خواهد شد. خیار نیاز به خاک سبک و آبیاری منظم دارد. دمای جوانه زنی بذر خیار ۱۷ تا ۲۱ درجه سانتی گراد بوده و حساس به شوری خاک می باشد.

معرفی بذر خیار بوته هیبرید

خیار بوته هیبرید، نوعی خیار اصلاح شده با ویژگی های جدید است که به صورت محدود رشد می کند. اصلاح خیار بوته ای مقاومت این گیاه به بیماری های موزاییک خیار و انوان اسکب را نشان می دهد. ساقه این گیاه خزنده و کرک دار است و گل های آن در انتهای جوانه های بوته قرار می گیرد. از دیگر ویژگی های این گیاه به زودرس بودن آن اشاره می کنیم. این ویژگی در کنار میوه های یکدست، کوتاه و باریک نسبت به سایر خیارها منجر به محبوبیت این نوع خیار شده است.

نحوه کاشت بذر خیاربوته هیبرید

این گیاه به دو روش مستقیم و غیرمستقیم کاشته می شود. در روش مستقیم باید زمین را عمیقا شخم زده و به صورت جوی و پشته ای درآورید. پس از اینکه بذرها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کردید، آن ها را در بالای سطح داغ آب و در عمق 3 سانتی متری زمین بکارید. توجه داشته باشید که در هر حفره 3 الی 4 بذر کاشته می شود. همچنین باید فاصله ای به اندازه 50 الی 70 سانتی متر بین هر بوته و 2 متر بین دو خط کاشت رعایت کنید.

به منظور کاشت غیرمستقیم بذر خیار هیبرید استفاده از سینی نشا را به شما پیشنهاد نمی کنیم. زیرا ریشه این گیاه به جابجایی بسیار حساس است و احتمال آسیب دیدگی آن وجود دارد. از این رو جیفی پات گزینه مناسبی برای کاشت این گیاه در گلخانه به شمار می آید. سپس در زمان مناسب باید نشاها را به زمین اصلی منتقل کنید.

نحوه کاشت بذر خیاربوته هیبرید

طریقه کاشت بذر خیار زیبا هیبرید

خیار نیاز به خاک نسبتاً غنی دارد میتوان از مخلوط کردن کود دامی پوسیده با خاک بهره برد، خیار ریشه های عمیقی دارد درنتیجه باید زمین کاشت را تا عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری زیر و رو کرد بهتر است ابتدا کود دامی پوسیده را بر روی خاک ریخته و با خاک بستر مخلوط کنید.

برای موفقیت بیشتر در کاشت ابتدا بذر ها را به مدت دو روز در آب خیس کنید و بعد از گذشت این مدت آنها را در بین چند لایه دستمال کاغذی قرار دهید تا جوانه بزند، در این مدت دستمال خشک نشود سپس بذرهای جوانه زده شده را به خاک منتقل کنید.
برای کاشت در گلدان میتوانید از خاک های آماده همانند کمپوست استفاده کنید، استفاده از خاک های باغ و باغچه ممکن است گیاه را دچار بیماری کند و نتیجه مطلوبی نگیرید.

بذر ها را در عمق 5/1 تا ۲ سانتی متری قرار دهید و بر روی آن خاک نرم بریزید. در هر گلدان دو یا سه بذر در کنار هم بکارید و بعد از چند برگه شدن گیاه ، هر گیاهی را که قوی تر است حفظ کنید و باقی را از پایه قطع کنید. در هنگام کاشت در باغچه فاصله ی هر گود با دیگری باید حداکثر یک متر باشد. بعد از قرار دادن بذر خیار در خاک بر روی بذرها خاک نرم بریزید و خوب آبیاری کنید، بهتر است از آب پاش استفاده شود و آب به آرامی بر روی خاک ریخته شود.

محل کاشت بذر خیار هیبرید باید آفتاب گیر باشد (حداقل آفتاب مورد نیاز برای خیار ۶ تا ۷ ساعت در روز می باشد). این رقم از خیار را میتوانید به راحتی و در منزل و پشت پنجره آفتابگیر کشت نمایید. اگر در گلدان کاشته اید میتوانید در پشت پنجره ی آفتاب گیر نیز نگه داری کنید. ولی باید حداقل نور مورد نیاز فراهم باشد. علف های هرز را از همان ابتدا وجین کنید و اجازه ندهید رشد کنند. هنگامی که میوه ها به اندازه ی مطلوب و مورد نظر شما رسید با چاقوی تیز خیار را از بوته جدا کنید به طوری که بوته خیلی تکان نخورد.

در کاشت این گیاه باید موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید که میوه هایی با کیفیت داشته باشید:

دما: زمانی باید اقدام به کاشت این گیاه کنید که دمای متوسط روز بین 20 الی 24 درجه سانتی گراد باشد.
خاک: خاک های سبک و نرم
نور: بذر خیاربوته هیبرید را در مکانی با نور مستقیم خورشید بکارید که از پژمردگی گیاه جلوگیری کنید.
آبیاری: خیار بوته ای باید هر 5 الی 7 روز یک بار آبیاری شود.

زمان مناسب کاشت بذر خیارهیبرید

گیاهان را باید زمانی در زمین اصلی کاشت که دمای هوا مطابق با نیازهای آب و هوایی گیاه باشد. خیار گیاهی است که در هوای کمی خنک رشد بهتری دارد و از محصولات فصل خنک به شمار می آید. شاید تعجب کرده‌باشید چراکه این‌گیاه در تیره‌ی کدوییان دسته‌بندی می‌گرددد و تمامی گیاهان این‌دسته محصول فصل‌گرم هستند. ولی خیار یکی‌از استثناهای این تیره بشمار می‌آید؛ از اینرو این‌گیاه را باید در فصل‌بهار و زمانی‌که خطر سرمای بهاره بطورکامل رفع شد ، در زمین اصلی بکارید.

زمان مناسب کاشت بذر خیارهیبرید

نحوه تشخیص بذر خیار بوته هیبرید مرغوب

در صورتی که قصد کاشت گیاه را دارید، قدم اول تهیه بذر است؛ اما نه هر بذری. بذرها باید کیفیت بالایی داشته باشند که رویش گیاهان سالم را تضمین کنند. به این منظور تنها باید چند نکته را به خاطر بسپارید؛ کیفیت ظاهری بذرها و قوه نامیه آن ها. بذرها باید از نظر ظاهری کاملا یکدست، یکنواخت و هم وزن باشند. همچنین قوه نامیه بذور که همان توانایی جوانه زنی آن ها به شمار می آید، نیز باید بیش از 80 درصد باشد. در این صورت کیفیت بذرها تا حدودی تضمین خواهد شد.

خصوصیات بذر خیار سبز گلخانه‌ای هیبرید

• فاصله بین میان گره ها معمولا کوتاه است
• مقاوم در برابر سرما و فتوسنتز بالا در شرایط کمبود نور
• زودرس و ماندگاری بسیار بالا
• میوه های یک نواخت با رنگ سبز تیره، شیاردار با عطر و طعم خوب
• طول میوه: ۱۶ تا ۱۸ سانتی متر
• بسیار پر محصول