اطلاعات جامع درباره نهال زردآلو و خصوصیات ارقام رایج آن در ایران

اطلاعات جامع درباره نهال زردآلو و خصوصیات ارقام رایج آن در ایران

اطلاعات جامع درباره نهال زردآلو و خصوصیات ارقام رایج آن در ایران

نهال زردآلو و آشنایی با خصوصیات آن و نیز ارقام رایج آن ازجمله مهم‌ترین مراحل‌ در راه‌اندازی‌ باغ زردآلو می‌باشد. قبل‌ از خرید نهال زردآلو می‌بایست عوامل تاثیرگذار در میزان عملکرد نهال را بررسی‌ نمایید تا بتوان باغی تجاری با سوددهی مطلوب را احداث کنید.

 

خصوصیات نهال زردآلو برای کاشت در باغ کدام است؟

برای اینکه بدانیم کدام نهال زردآلو برای باغ ما مناسب است. ابتدا باید ویژگی‌های کلی یک نهال خوب زردآلو را بدانیم. در این بخش به مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت و مرغوبیت نهال زردآلو اشاره می‌ کنیم:

تحمل سرمایی و گرمایی

مهم است که نهال در برابر سرمای منطقه مقاومت بسیار خوبی داشته باشد و یا گرمای بیش از حد منطقه باعث از بین رفتن آن نشود. قبل از خرید نهال زردآلو از حداقل و حداکثر دمای منطقه‌ی خودتان اطلاع حاصل کنید.

نهال زردآلو به نور خورشید بسیار نیاز دارد و اما تحمل سایه را نیز تا حدودی خواهد داشت، به صورتی که در محیط گرمای 38 درجه رشد خوبی دارد و گرما را تحمل کرده و اگر در محیط سرد قرار گیرد تا دمای 25- درجه سانتی گراد سرما را نیز می تواند به خوبی تحمل کند.

سرمای دیررس بهاره در زمان گلدهی

نهال زردآلو در زمان گلدهی بیشترین حساسیت را در برابر سرما از خود نشان می‌دهد. گل های بازشده زردآلو نسبت به سرماهای دیررس بهاره حساس هستند و باید در مناطقی که خطر سرمای دیررس بهاره وجود ندارد این درخت را کشت نمود. اما برخی از ارقام زردآلو نسبت به سایرین دیرتر گلدهی را آغاز می کنند. با این وجود، در مناطق با هجوم سرمای دیررس بهاره، توصیه بر عدم احداث باغات زردآلو است.

باردهی

به جرئت میتوان گفت که میزان باردهی نهال یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در انتخاب باغداران موثر است. باید توجه داشته باشید که یک نهال در صورتی به حداکثر باردهی خود میرسد که در شرایط مطلوب اقلیمی، خاک، آبیاری و ارتفاع از سطح دریا کشت شده باشد. اکثر نهال‌های زردآلو باردهی مطلوبی دارند. بنابراین میتوانید یک رقم با محصول دهی بالا و سازگار با منطقه ی باغ خود انتخاب نمایید.

عمر اقتصادی

عمر اقتصادی یک نهال به زمانی گفته میشود که نهال بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. نهال‌های زردآلو در سال دوم و سوم به بعد باردهی را آغاز میکنند. اما باردهی آن‌ها برای ارائه در بازار مناسب نیست. رفته رفته با افزایش سن درخت، زمانیکه به سن بلوغ نزدیک میشود، باردهی آن نیز افزایش خواهد یافت. باردهی اقتصادی زردآلو از سال چهارم- پنجم آغاز می شود.

 هرچه سالهای بیشتری درختزردآلو به محصول دهی ادامه دهد، عمر اقتصادی آن نیز بیشتر خواهد بود. که در افزایش عمر اقتصادی درختان میوه، نگهداری مطلوب و کوددهی مناسب آنها نقش به سزایی دارد. عمر مفید و اقتصادی درختان زردآلو 25-30 سال می باشد.

ارتفاع از سطح دریا

یکی از عوامل تاثیرگذار انتخاب نهال زردآلو، ارتفاع از سطح دریا است. در هر ارتفاعی شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت و به طور کلی شرایط اقلیمی خاصی بر منطقه حاکم است. هر رقم میتواند در ارتفاع خاصی از سطح دریا بهترین عملکرد را داشته باشد. بیشتر نهال های زردآلو به ارتفاع از سطح دریا حساس نیستند اما بهتر است قبل از انتخاب و خرید نهال زردآلو از ارتفاع از سطح دریای منطقه ی خود و ارتفاع مطلوب نهال آگاهی حاصل کنید.

مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها

آفات و بیماری‌ها به‌ درخت حمله‌ور می‌شوند و با ازبین‌بردن محصول، شاخه و برگ‌ها ، تنه ، ریشه ، حیات‌ درخت را به خطر می‌اندازند. هرمیزان درخت بتواند در‌برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت‌ بهتری ازخود نشان‌دهد. نهال پرقدرت‌تر و مطلوبتری محسوب می‌گردد. در درختان با مقاومت کمتر به طور مداوم باید مراحل مراقبتی و سمپاشی از درخت انجام شود. به این ترتیب علاوه بر ریسک‌های ناشی از استفاده از سم، موجب افزایش هزینه‌های جانبی نیز خواهد شد.

 

بهترین نهال‌های رایج زردآلو  در ایران

بطور کلی برخی از ارقام بادام از لحاظ عمر اقتصادی، تحمل سرمایی و گرمایی، مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها، باردهی، عملکرد بهترین نسبت به سایرین دارند. این ارقام عبارتنداز:

نهال زردآلو عسگرآباد، از ارقام زردآلو می‌باشد که میوه‌های آن درشت و زرد تیره است. بیضی شکل با نوکی تیز و در سمت  افتابی با سرخ شدن زره ای یک طرف  خیلی کم به قرمزی میخورد. یکی از بهترین نهال‌های زردآلوی دیررس می‌باشد؛ طعم خوب میوه و بالا بودن کیفیت محصول نهال زردآلو عسگرآباد، باعث شده است تا این نهال به اصلی‌ترین انتخاب‌های هر باغدار و پرورش دهنده‌ای که فکر احداث باغ زردآلو را در سر دارند، تبدیل شود. این گونه زردآلو بسیار پربازده است و زمان برداشت آن اواخرخردادماه می‌باشد. این نهال به‌دلیل مقاومت خوبی که در برابر سرمادارد، از زمان‌های گذشته نیز کاشته می‌شده و مورداستفاده قرار گرفته است. این رقم یک نهال کوهستانی است.

 

میوه نهال زردآلو نصیری گوشتی بسیار فشرده و متراکم دارد. همین ویژگی آن را به یکی از بهترین میوه‌ها برای مصرف روزانه و تازه خوری تبدیل کرده است. میوه زردآلو نصیری دوکی شکل (فرم بیضی و  کشیده) و رنگ پوست آن زرد متمایل به نارنجی است. پوست این میوه نازک اما بسیار مقاوم و مستحکم است و به راحتی آسیب نمی‌بیند.

میوه نهال زردآلو انبه ای بسیار بزرگ و زرد رنگ است و طعمی شبیه به انبه دارد. مزه میوه 30 درصد طعم انبه می دهد و این علت نامگذاری این رقم است و بسیار شیرین است. این رقم تولید میوه جدیدی کرده است که بسیار برای تازه خوری و مربا استفاده می شود.اما میوه آن برای خشک کردن و خشکبار مناسب نمی باشد. این رقم خاص و کمیاب در اواخر فروردین به گل می رود و میوه آن جز دیررس ترین میوه های زردآلو است. برداشت میوه آن در اواخر مرداد و اوایل شهریور رخ می دهد. بنابراین به سبب دیرگل بودن به سرمای دیررس بهاره نیز مقاوم است.

نهال زردآلو

نهال  زردآلو شاهرودی گونه ای تجاری با میوه های درشت زرد مایل به قرمز جذاب است. پوست میوه لطیف و بافت آن نرم و معطر و شیرین است. برداشت میوه آن در آغاز تابستان است. میوه آن قابلیت انبارداری بالایی دارد و برای تازه خوری، مربا و خشکبار مناسب است. جوانه های این رقم بر روی  درخت، کوچک است و شکوفه های آن تک گل و درشت هستند. یکی از مهمترین ویژگی های شکوفه های نهال زردآلو شاهرودی رشد زودهنگام  و رنگ سفید متمایل به قرمز آنهاست.

نهال زرد آلو تبرزه یکی از ارقام تجاری درخت زردآلو است. این نهال به نهال زردآلو تبرزه قرمز نیز مشهور است. رنگ میوه این زردآلو قرمز است. به علت پر بازده بودن و کیفیت بالای محصول همواره مورد توجه باغداران قرار گرفته است. از میوه های این نهال بیشتر در خشکبار استفاده می شود اما به صورت تازه خوری نیز مصرف می شود. میوه آن گوشتی سفت با اندازه متوسط دارد و در اوایل تیر ماه میرسد.

نهال زرد آلو چتری یا مجنون یکی از ارقام خاص و کمیاب درخت زردآلو است. علت نامگذاری این نهال به نام چتری یا مجنون این است که سرشاخه های آن همانند بید مجنون به سمت پایین حرکت می کند. به سبب فرم خاص و زیبای این درخت برای طراحی باغ ها، ویلاها و پارک ها نیز کاربرد دارد.

میوه زردآلو چتری درشت، زرد و طعم شیرینی دارد. شکل آن کروی و تا حدودی کشیده می باشد. نوع مصرف آن تازه خوری و خشکبار می باشد. این نهال توانایی و مقاومت بسیاری در برابر سرما دارد.

نهال زرد آلو رکسانا یکی از ارقام تجاری درخت زردآلو است. میوه زردآلو رکسانا درشت به رنگ زرد و دارای هاله ای قرمز بوده و طعم شیرینی دارد.شکل آن کروی و تا حدودی کشیده می باشد. نوع مصرف آن تازه خوری و خشکبار می باشد. این نهال توانایی و مقاومت بسیاری در برابر سرما دارد.

نهال زرد آلو ملایرد یکی از ارقام تجاری درخت زردآلو است. میوه زردآلو ملایر به رنگ زرد و دارای  لکه های قرمز بوده و طعم شیرینی دارد.شکل آن کروی و تا حدودی کشیده می باشد. نوع مصرف آن تازه خوری می باشد. زمان رسیدن زردآلو ملایر اواخر خردادماه است. این نهال توانایی و مقاومت بسیاری در برابر سرما دارد.

نهال زرد آلو اردوباد یکی از ارقام تجاری درخت زردآلو است. میوه زردآلو اردوباد زرد رنگ بوده و طعم شیرینی دارد.شکل آن کروی و تا حدودی کشیده می باشد. نوع مصرف آن تازه خوری و خشکباری می باشد. زمان رسیدن زردآلو اردوباد اواخر خرداد ماه می باشد و میوه های آن زودرس است.

نهال زردآلو پوست قرمز، رقم زردآلو کمیاب، قوی و سریع ارشد است  و دارای شاخه‌های اندکی می‌باشد. میوه این نهال که به رنگ قرمز است وگوشت سفتی دارد در اوایل تیرماه می‌رسد.بنابراین مصرف آن به صورت تازه‌خوری بهتر و خوشمزه‌تر است. پایه این نوع زردآلو، زردآلو تلخ و آلوچه وحشی است.

نهال زردآلوی قیسی نوعی زردآلوی شیرین و خوش طعم به رنگ نارنجی است که هسته آن به راحتی از گوشت جدا می شود.طعم بی نظیر آنها همواره از استقبال فوق العاده ای برخوردار بوده است. تاریخ رسیدن میوه در نهال زردآلو قیسی ،مرداد ماه است.  محصولات این درختان هم به صورت تازه خواری و هم به صورت خشک شده مورد استفاده قرار می گیرند. میوه این رقم زردآلو بیشتر برای خشکبار مورد استفاده قرار می گیرد و از این جهت بسیار شهرت دارد. در واقع زردآلوهای خشک شده را از این جهت قیسی می نامند که در اصل از زردآلوی قیسی به دست می آید. این رقم به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب بیشتر در اطراف دماوند ، آمل ،مراغه و کرمان کاشته می شود. البته می توان آن را در نقاط دیگر کشور و با توجه به نوع مقاومت و قدرت آن کاشت.

زردآلو قیسی

نهال زردآلو پرتقالی رقمی زود بازده و مناسب اقلیم ایران است. شکل ظاهری میوه این رقم  زردآلو بزرگ و گرد و رنگ آن زرد است. عمر مفید و اقتصادی در این درختان اغلب ۲۵ سال خواهد بود. باردهی آن معمولا در در اواخر خرداد ماه صورت می گیرد. استفاده از گرده افشان برای این درختان مناسب خواهد بود.

زرد آلو پرتقالی

  • شکرپاره:

نهال زردآلو شکرپاره بسیار سریع الرشد است و در مناطق سردسیری رشد مطلوبی دارد. این نهال پربار و پرثمر است و محصول خوبی تولید می کند. میوه این گونه گرد و خوشمزه است و گوشت آن بسیار آبدار و شیرین است. همه ارتفاعات را در بر می گیرد و هیچ محدودیتی در مناطق مختلف آب و هوایی ندارد.

 

جدول مقایسه ویژگی های ارقام مختلف زردآلو رایج در بازار ایران

رقم
مقاومت به سرمای زمستانی
مقاومت یا حساسیت به آفات و بیماریها
واکنش به سرمای دیررس بهاره
خصوصیات میوه
نوع مصرف میوه
زودرسی یا دیررسی میوه
رقم گرده افشان
توضیحات
عسگرآباد
مقاومت عالی به سرما/مناسب مناطق کوهستانی مقاومت خوب در صورت تغذیه و هرس مناسب عدم مقاومت درشت/شیرین/زرد تیره با هاله سرخ در یک سو تازه خوری/کمپوت و مربا/خشکبار زودرس شکرپاره بسیار پربازده
نصیری
مقاوم در برابر سرمای شدید زمستان حساس به هجوم آفات به تنه در صورت ایجاد زخم های شدید با هرس حساسیت میوه گوشتی/کشیده/زردمایل به نارنجی/پوست نازک تازه خوری/کمپوت و مربا/خشکبار دیررس عسگرآباد و سلطنتی مقاوم در برابر گرما و خشکی
انبه ای
مقاوم به سرما/مناسب مناطق سردسیر مقاومت مطلوبی دارد/حساس به زخم تنه مقاوم بسیار درشت/زرد رنگ و بسیار شیرین/30% طعم انبه تازه خوری و کمپوت و مربا بسیار دیررس خودگرده افشان مناسب خشکبار نیست
شاهرودی
 حساس به سرمازدگی نسبتا مقاوم/ حساس به پوسیدگی قهوه ای، کپک پودری، شته و شپشک آردآلود حساس درشت/زرد مایل به قرمز/شیرین/ هسته کوچک تازه خوری/کمپوت و مربا/خشکبار زودرس خودگرده افشان
تبرزه
حساس به سرمازدگی حساس به شانکر باکتریایی، کپک پودری، پوسیدگی ریشه، شته ها عدم مقاومت قرمز/گوشتی و خوش طعم بیشتر خشکبار زودرس خودگرده افشان اقلیم گرمسیری را ترجیح می دهد
چتری
مقاومت به سرما مقاومت نسبی حساسیت زیاد درشت/زردرنگ/طعم مطبوع شیرین تازه خوری/کمپوت و مربا/خشکبار زودرس خودگرده افشان فرم خاص درخت/سرشاخه ها آویزان/مناسب طراحی باغ و ویلا/ مناسب آب و هوای گرم و خشک
رکسانا
مقاومت نسبی به سرما مقاومت بالا به آفات عدم مقاومت درشت/زرد رنگ دارای هاله قرمز/ بسیار شیرین تازه خوری/کمپوت و مربا/خشکبار زودرس خودگرده افشان مناسب مناطق معتدل/پربازده
ملایر
مقاومت به سرما مقاومت نسبی حساسیت متوسط/شیرین/زرد با لکه های قرمز تازه خوری/کمپوت و مربا/خشکبار زودرس خودگرده افشان بسیار زودگل و دارای طولانی ترین دوره گلدهی در بین ارقام زردآلو
اردوباد
عدم مقاومت مقاومت نسبی عدم مقاومت متوسط/ زرد/ شیرین تازه خوری/کمپوت و مربا/خشکبار زودرس خودگرده افشان بهترین رقم قیسی صادراتی به نام قیسی سکه ای
پوست قرمز
نسبتا مقاوم به سرمای زمستان حساس به زخم تنه حساس متوسط/قرمز/ گوشتی/ سفت بیشتر مناسب تازه خوری زودرس عسگرآباد رقم کمیاب و خاص/حساس به زخم تنه
قیسی
مقاوم  به سرما مقاومت مطلوب به آفات نسبتا مقاوم به سرمای دیررس بهاره متوسط/ زردرنگ/ شیرین و خوش طعم/ به آسانی هسته از میوه جدا می شود تازه خوری/کمپوت و مربا/خشکبار دیررس خودگرده افشان مناسب اکثر مناطق ایران به ویژه مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری
پرتقالی
مقاوم به سرما/قادر به رشد در مناطق سردسیر مقاومت متوسط به آفات و بیماریها حساسیت بسیار درشت/ گرد و زرد/ مزه مطبوع و کمی ترش تازه خوری/کمپوت و مربا/خشکبار زودرس خودگرده افشان مناسب مناطق معتدل و گرمسیر
شکرپاره
مقاوم به سرمای زمستانه/ مناسب مناطق سردسیر و کوهستانی مقاوم به بسیاری از آفات و بیماریها حساسیت زیاد درشت/زرد و شیرین تازه خوری/کمپوت و مربا/خشکبار زودرس خودگرده افشان/ نتیجخ مطلوب تر با رقم گرده افشان عسگرآباد مناسب اکثر مناطق ایران

 

روش تشخیص نهال‌ زردآلو سالم چیست؟

نهالستان معتبر: زمانیکه نهال را از نهالستان معتبر خریداری مینمایید. ریسک های ناشی از بیماری و خرابی نهال به حداقل میرسد. نهالستان‌ها معمولا کلیه مراحل لازم برای کاشت و نگهداری از نهال را به خوبی طی کرده و تلاش ایشان در حوزه ی رساندن یک نهال سالم  به دست باغدار است.

تنه نهال زردآلو: زمانیکه نهال را دریافت نمودید. تنه ی آن را به دقت بررسی کنید. تنه باید از هرگونه آفت و بیماری و قارچ عاری باشد. حتی زخم‌های آن را نیز به دقت بررسی کنید. چرا که زخم‌ها محل بسیار مناسبی برای رشد قارچ‌ها و بیماری‌ها به حساب می‌آیند.

شاخه‌های زردآلو: زخم و شکستگی روی شاخه‌ها نیز همانند تنه یک بستر مناسب برای حمله ی آفات و بیماری‌ها هستند. بهتر است نهال برگ‌های کمتری داشته باشد. به این دلیل که پس از کاشت در خاک تمام انرژی آن به رشد و نگهداری از برگ‌ها معطوف نشود.

ریشه نهال زردآلو: نهال را از کیسه خارج کنید و ریشه ی آن را ببینید. ریشه‌های سالم معمولا یکدست و قوی هستند. هرگونه حشره و یا آفت را روی آن به دقت بررسی کنید. ریشه‌های قوی تر بهتر میتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

 

جهت کشت و مشاوره در خصوص انتخاب نهال، کاشت و طراحی باغ خود می توانید از خدمات مشاوره، پیمانکاری و احداث باغ و ویلا در سایت کالوزان بهره مند شوید.